Vandaag was er een kindje uit de klas van juf Tania, die volledig paste bij ons decor over de winterwonderwereld. Iman zag er stralend uit met haar kleedje in thema winter met daarop een ijsbeer en pomponnetjes als sneeuwvlokjes.
Bedankt Iman om zo mooi te poseren!
We bespreken wat we deze voormiddag allemaal gaan doen aan de hand van onze daglijn. Odilon en Sem hadden allebei hun rode T- shirt en wisten dus al dat we vandaag gingen sporten/ turnen.
( Turnen op dinsdagvoormiddag en vrijdagnamiddag)
Eens dat onze routinnes ( kalenders , aanwezigheden, toiletmoment, boekentasjes leeg maken en pantoffeltjes aandoen ) achter de rug waren kon elk kindje wanneer hij/ zij klaar waren in de klas aan het werk in het hoekje dat voor hen klaar lag.
Ajete mocht vissen en de visjes sorteren volgens kleur
Odilon vond het super leuk om de visjes te laten zwemmen tussen de waterparels. Deze waterparels geven een heel fijn gevoel aan de vingers. Hij was in zijn nopjes !!
In een ander hoekje gingen de kindjes aan de slag met de kleurpotloden voor de eerste kleuters ( oefenen van de pengreep) en de peuters met de driepunts wasco's. De peuters experimenteren eerder nog wat, terwijl de kindjes van de eerste kleuterklas al meer gemotiveerd worden voor al een beetje een pengreep te hebben en te proberen kleuren IN een figuur.
Later deze week gaan we de puzzel verknippen en trachten terug te kleven ( maken) .
Met wat aanmoediging slagen de eerst kleutertjes er al in om tot een leuke kleurplaat te komen.
Arilena ging aan de slag met de plastecine. Zij probeert bolletjes en worstjes te maken voor op het sneeuwvlokje te leggen. Dit vraagt al heel wat inspanning om de handjes te rollen en de juiste handenspanning te kunnen opbrengen.
Arina mocht aan de slag met een zoekplaat van winterwonderland. Goed kijken is van groot belang !! Zoek hetzelfde plaatje!
Nu gaan we dit liedje proberen memoriseren aan de hand van een spel.
Na de speeltijd hebben de kindjes turnles bij juf joke .
De juf legt de prentjes ( symbolen) die een geheugensteun bieden bij het lied op de mat.
Daarna doen al de kindjes hun oogjes dicht aan de hand van het liedje.
"Alle oogjes open en dicht open en dicht , nu mogen ze weer openen"
De kindjes trachten te raden wat er om het verstopte plaatje staat door ons liedje opnieuw te zingen. Sommige kindjes zingen het liedje al zonder ondersteuning waardoor ze op die manier te weten kunen komen wat er op het verstopte plaatje zit.
Wat een plezier als we controleren of het juiste is. Enthousiasme alom!!!
Wat een plezier als we controleren of het juiste is. Enthousiasme alom!!!
In de namiddag mogen de kindjes in een hoekje spelen naar keuze.. Net voor we naar huis gaan leggen we ons liedje van "Sneeuwvlokje " nog eens op en mogen we groot motorische bewegen met onze handen in de scheerschuim. Wat een plezier .
De kindjes tekenen rondjes (sneeuwvlokjes ), we trachten hierbij allebei de handen te bewegen op de plateau. Nog niet alle kinderen hebben al een voorkeurshand .
Liedje Sneeuwvlokje :
Sneeuwvlokje Sneeuwvlokje dwarrel maar rond
rond en ron, rond en rond
Sneeuwvlokje dwarrel maar rond
val met z'n allen maar zacht op de grond
Sneeuwvlokje Sneeuwvlokje dwarrel maar rond
rond en rond rond en rond
Sneeuwvlokje kom maar gauw
Ik maak misschien straks wel een sneeuwpop van jou.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten