Vrijdag 22 nov
We starten met de verjaardag van Ridah ( een poosje geleden maar wegens afwezigheid hebben we dit nu pas kunnen vieren. En uitstel is geen afstel!
We maken de deeg van de wafels ;
* eerst de ingrediënten waarnemen; suiker - vanillesuiker ( eens aan ruiken ) eieren van de kip ( wie is papa - kip- mama- baby, de melk komt uit de uier van de koe.
Techniek ; smelten van de boter ,
* door een warm vuur gaat de boter smelten, de kinderen kunnen dit horen
*de rook van de warmte kunnen ze zien
*het resultaat kunnen ze ook zien- de gesmolten boter.
De mixer ; met de elektriciteit kunnen we met de aan- knop de mixer laten werken, hij kan heel snel roeren
de vanillesuiker ruiken
hoeveelheden meten
roeren in de deeg
de gesmolten boter
eiwit opkloppen
suiker en de gesmolten boter samen doen
alles mengen
de kinderen ruiken de wafels ...mmmmhh
Het feest !!!( ik dacht omdat het koud weer was zou een warme chocomelk toch wel smaken met een beetje slagroom!!!mmmh)
Ridah durfde bijna niet te kijken .
Het klasgeschenkje openen doen ...
Een mooi boek van het konijn
Omschrijving van het boek ; Renner is een blij konijn. Hij is groot en zijdezacht Op een dag komt Renner vast te zitten in de heg. Hoe dat komt?
Lees dat zelf maar. Mevrouw Haag is er in ieder geval een beetje boos over...
Lukt het Renner om weg te komen voordat mevrouw Haag of een grote buizerd hem grijpt?
En nu smullen maar ....
Om het einde vna de dag kwam de mama van Stanne voorlezen, dankejwel !!!
Stanne zijn mama had er echt haar werk van gemaakt, overal post-itjes zodanig dat de tekst niet te lang was en echt de prent verder aanvulde. Chapeau voor de mama zij heeft dit super gedaan!!
Op die manier kon de juf ook eventjes meegenieten van een verhaal samen met de kindjes.
Iedereen luisterde aandachtig...
Donderdag 21 nov
gevoel angstig
Maar misschien toch ook een beetje grappig..
20 nov
Dinsdag 19 nov
Maandag 18 november
Vrijdag 15 november
We zetten de kleuren nog eens in de kijker
In plaats van het te verwoorden moet de kindjes nu zelf kijken, waar staat het konijn en den het kleurenmonster op dezelfde plaats leggen maar bij de stoel ..
Tot slot nog een spelletje.
Van waar komt het geluid ??? De kindjes gaan op zoek van waar ze het geluid via de Tablet horen van het kleurenmonster ..
Donderdag 14 november
Uitbeelden van gevoelens :
Verdriet ( sit was moeilijk na te spelen zonder erbij te lachen ...)
Na de speeltijd gaan we spelen in de hoekjes
We doen een knipoefening ( repen knippen en dan stukjes knippen ) + kleef het kleurenmonster bij het juiste vriendje .
In de verschillende hoekjes spelen en zij die wouden mochten naar de tablet kijken.
Woensdag 13 november
We zitten eerst nog even samen in de kring en wachten lala koala zijn komst af
Lala komt kijken of we allemaal ons fluohesje aan hebben , zeker in de donkere dagen!
Daarna gaan we weer aan de slag :
* puzzelen
*...
In de poppenhoek wordt een heel scenario uitgespeeld van een hondje door Vince en Stanne .
Stanne heeft al flink gepuzzeld
Dinsdag 12 november
Deze dag had ik niet veel tijd voor foto's , maar we hebben wel terug flink bezig geweest
We zoeken een monster dan klein en groen is
Dingen kunnen sorteren op basis van 2 kenmerken ( niet makkelijk hoor! )
Maandag 11 november
een vrije dag
Vrijdag 8 november
scheuren en plakken op de zon
Tot slot een verhaaltje op de Tablet
Donderdag 7 november
We horen iemand huilen in onze klas ???
Wie zou het zijn? het blauwe kleurenmonster
We trachten een gevoel uit te beelden
We doen een geluidenspel en luisteren vanwaar het geluid komt?
We oefenen de plaatsbegrippen
Woensdag 6 november
Vandaag was het Tutti Frutti ;
Volgende kindjes nemen deel aan het fruitproject hen hebben vandaag een peer gekregen.
* ridah
*stanne
*vince
*kornelia
De andere kindjes eten op dat moment gewoon hun fruit die ze meebrachten van thuis.
Vandaag waren er eventjes traantjes bij een kindje van onze klas omdat hij dacht dat hij geen fruit had!
Oh is mijn mamaatje mij vergeten , maar wees getroost Juf Muriel vond als snel een uitleg waarom dit zo was. Ah Ja het is tutti frutti vandaag en dan was het verdriet snel over , oef ...
schillen maar ie peren ...
Na de speeltijd gaan we weer aan de slag :
* scheuren en plakken
* stempelen met kurk
* spelen in de hoekjes
We namen nog een filmpje op van onze sloebers
Tot slot nog een verhaal van het zandkasteel ; thema kleuren
Ondertussen kon juf Muriel nog snel een kindje verschonen.
Toto heeft gras getekend. Blauw gras. Maar dat bestaat helemaal niet zegt Sassa. Toto vindt zijn tekening nu ook helemaal niet meer mooi. Hij is boos. Dan heeft Koning Koos een idee. Hij tekent een vis! Nu is Toto helemaal blij, want de zee is wel blauw.
Dinsdag 5 november
We bekijken het weer
De kindjes mochten om beurt een prentje van het weer nemen en vertellen. Is er zon, is er regen, is er bliksem?
Vandaag leren we verder over het kleurtje GEEL . Het gele kleurenmonster is blij! Van het kleurtje geel worden we blij. De kindjes mochten vertellen vat wat zij blij werden.
* Stanne wordt blij van zijn broer te zien
* Emma wordt blij van haar mama
* Sofia wordt blij van haar papa
* Canakan werd ook blij van zijn mama te zien
* Ridah wordt blij van de dinosaurussen
Elk om beurt maken een een zon met al onze stralen
Daarna hebben we een werkblaadje gemaakt rond het tellen van de bolletjes en mochten ze evenveel stralen tekenen bij hun zon. Maar in alle drukte ben ik vergeten fotootjes te nemen.
Tijdens het drankmoment na de speeltijd drinken we nog een beetje water en sommige kindjes melk en kijken we ondertussen naar al de liedjes en versjes die we al geleerd hebben. De filmpjes zijn allemaal te vinden op onze blog.Veel plezier...
Maandag 5 november
Start van het thema kleurenmonster
Al de kindjes waren terug aanwezig en stiekem heb ik ze toch een beetje gemist.
De kindjes vertellen eerst over hun vakantie :
* Emma is naar het ballenbad geweest
* Stanne heeft een lama gezien
* Vince heeft veel geslapen
* en veel andere kindjes vertelden over hun "mama" of " papa" . Eens onze vertelronde voorbij was, was het knuffeluurtje.
Wie wil er een knuffel van de juf en er waren veel kandidaten.
zo de batterijen waren weer opgeladen en we vliegen er weer in !
Vince heeft veel gerust, maar een verkoudheid slorpt ook veel energie op ...
We gaan van start met het thema kleurenmonster
Omschrijving
Het kleurenmonster is in de war. Hij voelt zich blij, verdrietig, boos, bang en kalm tegelijk. Wat is er met hem aan de hand? Met de hulp van een meisje probeert hij alle emoties die hij voelt een eigen plek te geven.
Het kleurenmonster is vandaag opgestaan met een naar en vreemd gevoel, normaal is het monster ook niet zo rijkelijk gekleurd als vandaag. Een vriendelijk, zorgzaam meisje ziet hem en schiet te hulp. Samen proberen ze ervoor te zorgen dat het monster zich weer fijn gaat voelen.
Het leerzame prentenboek over kleuren en emoties heeft een mooie opvallende (harde) kaft. Het op de cover groene monster steekt goed af bij de witte achtergrond. Ook aan de inhoud is veel aandacht besteed. De opvallende illustraties bestaan uit uitgeknipte kartonnen figuren die daarna op speelse wijze lijken te zijn opgeplakt en met waskrijt ingekleurd. Op de eerste pagina’s heeft het monster alle kleuren die bij de diverse emoties horen. (Hij weet niet meer wat hij voelt en is in de war). Verderop in het boek heeft het monster telkens een andere primaire kleur, waarbij iedere kleur staat voor een bepaalde emotie; blijdschap (geel), verdriet (blauw), woede (rood), angst (donker) en kalmte (groen). Het meisje, waarmee de kinderen die het boek bekijken zichzelf kunnen identificeren is niet ingekleurd. Het kleurenmonster kan jonge kinderen helpen de meest voorkomende kleuren te leren onderscheiden. Maar het boek is vooral geschikt om kinderen te leren wat emoties zijn en ze bij een ander en zichzelf te herkennen en te benoemen.
De kindjes luisteren aandachtig tewijl ik aan het vertellen ben over het 'monstertje'.Het leerzame prentenboek over kleuren en emoties heeft een mooie opvallende (harde) kaft. Het op de cover groene monster steekt goed af bij de witte achtergrond. Ook aan de inhoud is veel aandacht besteed. De opvallende illustraties bestaan uit uitgeknipte kartonnen figuren die daarna op speelse wijze lijken te zijn opgeplakt en met waskrijt ingekleurd. Op de eerste pagina’s heeft het monster alle kleuren die bij de diverse emoties horen. (Hij weet niet meer wat hij voelt en is in de war). Verderop in het boek heeft het monster telkens een andere primaire kleur, waarbij iedere kleur staat voor een bepaalde emotie; blijdschap (geel), verdriet (blauw), woede (rood), angst (donker) en kalmte (groen). Het meisje, waarmee de kinderen die het boek bekijken zichzelf kunnen identificeren is niet ingekleurd. Het kleurenmonster kan jonge kinderen helpen de meest voorkomende kleuren te leren onderscheiden. Maar het boek is vooral geschikt om kinderen te leren wat emoties zijn en ze bij een ander en zichzelf te herkennen en te benoemen.
Maar nu is het tijd om in de hekjes te spelen.
Vandaag mochten we ook 2 nieuwe peutertjes verwelkomen:
Anber Lysandro
Lysandro was al helemaal mee in het thema met zijn truitje, ook een echt monstertje
Welkom in ons klasje !!!!
Het kleurenmonster op bezoek bij de kleinsten van de kleutertuin..
BeantwoordenVerwijderenJuf Muriel, waar is jouw kleurrijke outfit ?? :-)
ik heb er elke dag een andere aan, de uitstraling van mijn aura. de ene keer groen de andere keer rood.Je aura is een krachtveld, een stromende energiewerveling van kleur en licht.
BeantwoordenVerwijderen