Verjaardag vieren

dinsdag 5 november 2019

Nieuwe instappertjes ( peuters) + thema kleurenmonster

Vrijdag 22 nov 

We starten met de verjaardag van Ridah ( een poosje geleden maar wegens afwezigheid hebben we dit nu pas kunnen vieren. En uitstel is geen afstel!
We maken de deeg van de wafels ; 
* eerst de ingrediënten waarnemen; suiker - vanillesuiker ( eens aan ruiken ) eieren van de kip ( wie is papa - kip- mama- baby, de melk komt uit de uier van de koe. 

Techniek ; smelten van de boter , 
* door een warm vuur gaat de boter smelten, de kinderen kunnen dit horen
*de rook van de warmte kunnen ze zien 
*het resultaat kunnen ze ook zien- de gesmolten boter.

De mixer ; met de elektriciteit kunnen we met de aan- knop de mixer laten werken, hij kan heel snel roeren





de vanillesuiker ruiken

eieren van de kip , tellen van het aantal , hoe kunnen ze breken ?

 hoeveelheden meten





 roeren in de deeg

de gesmolten boter


eiwit opkloppen



suiker en de gesmolten boter samen doen 

 alles mengen


Terwijl de juf begint te bakken eten wij ondertussen al ons fruitje...
de kinderen ruiken de wafels ...mmmmhh



Het feest !!!( ik dacht omdat het koud weer was zou een warme chocomelk toch wel smaken met een beetje slagroom!!!mmmh)

Kaarsjes blazen!!



We zingen voor ridah !!! lang zal hij leven !!!



Het vuurwerk, daar was niet iedereen erg fan van.

Ridah durfde bijna niet te kijken .

En nu blazen maar ...


 Het klasgeschenkje openen doen ...


Een mooi boek van het konijn

Omschrijving van het boek ; Renner is een blij konijn. Hij is groot en zijdezacht Op een dag komt Renner vast te zitten in de heg. Hoe dat komt?
 Lees dat zelf maar. Mevrouw Haag is er in ieder geval een beetje boos over...
Lukt het Renner om weg te komen voordat mevrouw Haag of een grote buizerd hem grijpt?



En nu smullen maar ....









Om het einde vna de dag kwam de mama van  Stanne voorlezen, dankejwel !!!

Stanne zijn mama had er echt haar werk van gemaakt, overal post-itjes zodanig dat de tekst niet te lang was en echt de prent verder aanvulde. Chapeau voor de mama zij heeft dit super gedaan!!
Op die manier kon de juf ook eventjes meegenieten van een verhaal samen met de kindjes.


 Iedereen luisterde aandachtig...



Donderdag  21 nov











gevoel angstig 
Maar misschien toch ook een beetje grappig..












20 nov 







































Dinsdag 19 nov




 

Maandag 18 november 























Vrijdag 15 november

We zetten de kleuren nog eens in de kijker



















We oefenen onze plaatsbegrippen . Het kleurenmonster op/onder / achter/naast...




 In plaats van het te verwoorden moet de kindjes nu zelf kijken, waar staat het konijn en den het kleurenmonster op dezelfde plaats leggen maar bij de stoel ..




Tot slot nog een spelletje. 
Van waar komt het geluid ??? De kindjes gaan op zoek van waar ze het geluid via de Tablet horen van het kleurenmonster ..


Donderdag 14 november 


Uitbeelden van gevoelens :

Verdriet ( sit was moeilijk na te spelen zonder erbij te lachen ...)
 















Na de speeltijd gaan we spelen in de hoekjes 





We doen een knipoefening ( repen knippen en dan stukjes knippen ) + kleef het kleurenmonster bij het juiste vriendje .



We tekenen onszelf en trachten de gelaatsuitdrukking blij te tonen in ons mannetje .




In de verschillende hoekjes spelen en zij die wouden mochten naar de tablet kijken.



Woensdag 13 november 

We zitten eerst nog even samen in de kring en wachten lala koala zijn komst af 

 Lala komt kijken of we allemaal ons fluohesje aan hebben , zeker in de donkere dagen!






Daarna gaan we weer aan de slag :
* puzzelen
*...



De peutertjes maken ook de puzzel " zoek de 2de helft " 




In de poppenhoek wordt een heel scenario uitgespeeld van een hondje door Vince en Stanne .







We werken verder af knip en plak hetzelfde monster bij elkaar 












Stanne heeft al flink gepuzzeld 


De juf herhaald nog even het verhaal 





Dinsdag 12 november 

Deze dag had ik niet veel tijd voor foto's , maar we hebben wel terug flink bezig geweest 
We zoeken een monster dan klein en groen is 
Dingen kunnen sorteren op basis van 2 kenmerken ( niet makkelijk hoor! ) 



Maandag 11 november

een vrije dag 


Vrijdag 8 november




 scheuren en plakken op de zon



Tot slot een verhaaltje op de Tablet 

Donderdag 7 november

We horen iemand huilen in onze klas ??? 

Wie zou het zijn? het blauwe kleurenmonster 


We trachten een gevoel uit te beelden 








We doen een geluidenspel en luisteren vanwaar het geluid komt?






 We oefenen de plaatsbegrippen












Woensdag 6 november 

Vandaag was het Tutti Frutti ; 
Volgende kindjes nemen deel aan het fruitproject hen hebben vandaag een peer gekregen.
* ridah
*stanne
*vince
*kornelia 
De andere kindjes eten op dat moment gewoon hun fruit die ze meebrachten van thuis.
Vandaag waren er eventjes traantjes bij een kindje van onze klas omdat hij dacht dat hij geen fruit had!
Oh is mijn mamaatje mij vergeten , maar wees getroost Juf Muriel vond als snel een uitleg waarom dit zo was. Ah Ja  het is tutti frutti vandaag en dan was het verdriet snel over , oef ...




schillen maar ie peren ...
Na de speeltijd gaan we weer aan de slag : 
* scheuren en plakken 
* stempelen met kurk 
* spelen in de hoekjes








We namen nog een filmpje op van onze sloebers



Tot slot nog een verhaal van het zandkasteel ; thema kleuren 
Ondertussen kon juf Muriel nog snel een kindje verschonen.
Het Zandkasteel
Toto heeft gras getekend. Blauw gras. Maar dat bestaat helemaal niet zegt Sassa. Toto vindt zijn tekening nu ook helemaal niet meer mooi. Hij is boos. Dan heeft Koning Koos een idee. Hij tekent een vis! Nu is Toto helemaal blij, want de zee is wel blauw.


Dinsdag 5 november 

We bekijken het weer 
De kindjes mochten om beurt een prentje van het weer nemen en vertellen. Is er zon, is er regen, is er bliksem?




Vandaag leren we verder over het kleurtje GEEL . Het gele kleurenmonster is blij! Van het kleurtje geel worden we blij. De kindjes mochten vertellen vat wat zij blij werden.
* Stanne wordt blij van zijn broer te zien
* Emma wordt blij van haar mama
* Sofia wordt blij van haar papa
* Canakan werd ook blij van zijn mama te zien
* Ridah wordt blij van de dinosaurussen





 Elk om beurt maken een een zon met al onze stralen






Daarna hebben we een werkblaadje gemaakt rond het tellen van de bolletjes en mochten ze evenveel stralen tekenen bij hun zon. Maar in alle drukte ben ik vergeten fotootjes te nemen.
Tijdens het drankmoment na de speeltijd drinken we nog een beetje water en sommige kindjes melk en kijken we ondertussen naar al de liedjes en versjes die we al geleerd hebben. De filmpjes zijn allemaal te vinden op onze blog.Veel plezier...


Maandag 5 november 


 Start van het thema kleurenmonster

Al de kindjes waren terug aanwezig en stiekem heb ik ze toch een beetje gemist. 
Ookal was het maar voor een weekje, wat wel deugd heeft gedaan. 
De kindjes vertellen eerst over hun vakantie : 
* Emma is naar het ballenbad geweest 
* Stanne heeft een lama gezien 
* Vince heeft veel geslapen 
* en veel andere kindjes vertelden over hun "mama" of " papa" . Eens onze vertelronde voorbij was, was het knuffeluurtje. 
Wie wil er een knuffel van de juf en er waren veel kandidaten. 
zo de batterijen waren weer opgeladen en we vliegen er weer in ! 



Vince heeft veel gerust, maar een verkoudheid slorpt ook veel energie op ...



We gaan van start met het thema kleurenmonster 
Afbeeldingsresultaat voor kleurenmonster

Omschrijving

Het kleurenmonster is in de war. Hij voelt zich blij, verdrietig, boos, bang en kalm tegelijk. Wat is er met hem aan de hand? Met de hulp van een meisje probeert hij alle emoties die hij voelt een eigen plek te geven.

Het kleurenmonster is vandaag opgestaan met een naar en vreemd gevoel, normaal is het monster ook niet zo rijkelijk gekleurd als vandaag. Een vriendelijk, zorgzaam meisje ziet hem en schiet te hulp. Samen proberen ze ervoor te zorgen dat het monster zich weer fijn gaat voelen.
Het leerzame prentenboek over kleuren en emoties heeft een mooie opvallende (harde) kaft. Het op de cover groene monster steekt goed af bij de witte achtergrond. Ook aan de inhoud is veel aandacht besteed. De opvallende illustraties bestaan uit uitgeknipte kartonnen figuren die daarna op speelse wijze lijken te zijn opgeplakt en met waskrijt ingekleurd. Op de eerste pagina’s heeft het monster alle kleuren die bij de diverse emoties horen. (Hij weet niet meer wat hij voelt en is in de war). Verderop in het boek heeft het monster telkens een andere primaire kleur, waarbij iedere kleur staat voor een bepaalde emotie; blijdschap (geel), verdriet (blauw), woede (rood), angst (donker) en kalmte (groen). Het meisje, waarmee de kinderen die het boek bekijken zichzelf kunnen identificeren is niet ingekleurd. Het kleurenmonster kan jonge kinderen helpen de meest voorkomende kleuren te leren onderscheiden. Maar het boek is vooral geschikt om kinderen te leren wat emoties zijn en ze bij een ander en zichzelf te herkennen en te benoemen.
 De kindjes luisteren aandachtig tewijl ik aan het vertellen ben over het 'monstertje'.


Maar nu is het tijd om in de hekjes te spelen. 
Vandaag mochten we ook 2 nieuwe peutertjes verwelkomen: 


                                          Anber                                                                            Lysandro

Lysandro was al helemaal mee in het thema met zijn truitje, ook een echt monstertje
 Welkom in ons klasje !!!!












2 opmerkingen:

  1. Het kleurenmonster op bezoek bij de kleinsten van de kleutertuin..
    Juf Muriel, waar is jouw kleurrijke outfit ?? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb er elke dag een andere aan, de uitstraling van mijn aura. de ene keer groen de andere keer rood.Je aura is een krachtveld, een stromende energiewerveling van kleur en licht.

    BeantwoordenVerwijderen