We sprokkelen allemaal natuurlij materiaal samen en gaan ons klasje ook een beetje omtoveren in een bos...
We zoeken , takken( dik , dun , groot , klein, dik, dun ?...)
Blaadjes ( groot , klein, groen, bruin, geel ,...)
eikels , kastanjes,...., denneappels, stokjes, ...
In de klas leggen we ook een sensomotorische bak aan, "ONS BOS"
Sensomotoriek is een samentrekking van sensoriek en motoriek. Sensoriek wil zeggen: het opdoen van prikkels met de zintuigen, horen, ruiken, voelen, proeven en zien. Motoriek wil zeggen: het vermogen te kunnen bewegen. Deze twee vaardigheden samen zorgen er bijvoorbeeld voor dat je een bal kunt vangen: je ziet de bal aankomen, je steekt je armen uit en vangt de bal.
Iedereen weet dat jonge kinderen vaak dingen in hun mond stoppen. Ze zijn dan bezig de kenmerken van een voorwerp te verkennen: is het hard, zacht, warm, koud, glad, ruw, etc. Later ervaren ze dat ook met hun handen, en kunnen ze ook zien dat iets van metaal is. Die informatie wordt dan gekoppeld aan de eerdere ervaringen (metaal is hard en koud) en zo kan het kind zich voorstellen hoe iets voelt, proeft, en hoe het klinkt als je het laat vallen.
Waarom is een goede sensomotorische ontwikkeling belangrijk?
De sensomotorische ontwikkeling is erg belangrijk voor de totale ontwikkeling van kinderen. Door (senso)motoriek leren kinderen hun eigen lichaam kennen, en via hun eigen lichaam de wereld om hen heen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten